België
FR | NL
Mijn account | Mijn winkelwagentje (0) | Mijn Favorieten
GRATIS levering in afhaalpunt vanaf 39 € of bij u vanaf 49 €
Nog maar:
06d 05u 06m
?
> Hulpbronnen > Barometer 2015: de gezondheidsbekommernissen van de Belgen

Barometer 2015: de gezondheidsbekommernissen van de Belgen

28/01/2016

In 2015 maakte Newpharma, aan de hand van zijn barometer van 2014, een overzicht van de Belgen en hun gezondheidsbekommernissen. Door de analyse van de verkoopcijfers toonde de grootste Belgische online apotheek eerder al aan dat de Belgen zich voornamelijk te zwaar vonden en te veel stress hadden. Newpharma komt dit jaar met een nieuwe editie van zijn barometer, om deze evolutie verder op te volgen. De resultaten, gebaseerd op de verkoop en de zoekopdrachten die de bezoekers van de site uitvoerden, schetsen de belangrijkste gezondheidsproblemen waarmee Belgen te maken kregen in 2015.

Ontdek het volledige dossier beneden op deze pagina

Infografiek

Barometer 2015: de gezondheidsbekommernissen van de Belgen

Deel

Download de infografiek
600 px

De 50 best verkochte producten van 2015

Rangschikking van de gezondheidsbekommernissen en de evolutie vergeleken met 2014

Newpharma baseerde zich voor onderstaande rangschikking op zijn 50 best verkopende producten van 2015. Deze werden vervolgens gegroepeerd in verschillende categorieën, gebaseerd op de actieve bestanddelen van de producten, om de verschillende gezondheidsbekommernissen weer te geven.

Naast hun rangschikking op belangrijkheid, geeft de tabel ook weer hoe de bezorgdheid van de Belgen dit jaar zich verhoudt tegenover die van vorig jaar. Dit maakt het mogelijk een evolutie in de onlineverkoop van de apotheek en in het gedrag van de Belgische patiënten waar te nemen.

De 5 meest voorkomende gezondheidsbekommernissen

In 2015 valt er een omslag op te merken inzake de vijf belangrijkste gezondheidszorgen van de Belgen ten opzichte van 2014. Pijn en koorts stijgen twee plaatsen en komen zo op de eerste plaats. Overgewicht verliest op zijn beurt de eerste plaats om op plaats vier te stranden. Stress stijgt een trapje, wat niet mag verbazen gezien het gespannen klimaat in België in 2015. Groeimelk voor baby's ten slotte, behoudt zijn vijfde plaats.

Hoewel de top van de tabel nog dicht bij elkaar zit, is de Belg veranderd sinds 2014: hij is minder dik, heeft meer stress en zorgt zoals altijd goed voor zijn kinderen. Zijn klachten, die u hieronder vindt, zijn er niet minder op geworden. Wees dus waakzaam:

De rangschikking van 2015: nieuwe en verdwenen categorieën

Door na te gaan welke 50 producten het best werden verkocht op de site, werden er in 2014 23 belangrijke gezondheidskwesties genoteerd. Dit aantal zakte in 2015 naar 18. Dit verschil wordt verklaard doordat volgende kwalen uit de lijst verdwenen: verkleurde tanden, erectieproblemen, diarree, slechte bloedsomloop, slechte adem en buikkrampen. Deze klachten verdwenen uit de rangschikking omdat sommige geneesmiddelen voor deze aandoeningen slechte recensies kregen op de online apotheek. Deze evolutie bewijst eens te meer het belang voor farmaceutische- en cosmeticamerken om zorg te dragen voor hun reputatie op het internet.

Dit fenomeen toont eveneens aan dat de populariteit van een categorie snel kan veranderen. De categorie erectieproblemen bijvoorbeeld, kende vorig jaar een hoogtepunt in populariteit, waardoor het als 14de eindigde in de rangschikking…. een interesse die is ingestort als een kaartenhuisje.

Slechts één nieuwe categorie doet zijn intrede dit jaar en vervangt de anderen die uit de lijst verdwenen zijn: huidproblemen. Deze nieuwkomer valt meteen op in 2015, aangezien hij direct de 10e plaats inneemt. . Het is een interessante vaststelling dat de verkoop van de producten die gelieerd zijn aan deze categorie geen commerciële acties of promoties hebben ondergaan, maar volledig “natuurlijk” zijn opgekomen. Minder problemen met de spijsvertering dus, maar wel meer huidproblemen: de vraag blijft of de Belg nu beter af is?

De 3 best verkochte categorieën

De onderstaande rangschikking, geeft de best verkochte producten van Newpharma weer, volgens de verschillende categorieën die zij op hun website gebruiken. Op basis van alle bestellingen van 2015 werden de drie belangrijkste productcategorieën geïdentificeerd: schoonheidsproducten, geneesmiddelen en voedingssupplementen. Deze rangorde is een voortzetting van 2014 en vertegenwoordigt meer dan 50% van de totale verkoop van de website.

Schoonheidsproducten zijn, dankzij hun voordelige prijs, zeer populair op de site en vormen de eerste verkooppijler (20,8% van alle transacties). De keuze uit verschillende merken, de mogelijkheid om direct te weten of een product beschikbaar is en de thuislevering binnen de 24 uur zijn overduidelijk een meerwaarde voor de site.

Geneesmiddelen en voedingssupplementen, op hun beurt, kennen steeds een hoge vraag en geven aan dat het klantenbestand van de website bestaat uit patiënten die oplossingen zoeken voor hun kwaaltjes (29,4% van de totale verkoop). Deze cijfers tonen ook aan dat de consument vertrouwen heeft in Newpharma en dat online winkelen voor geneesmiddelen niet meer afschrikt.

De 5 meest voorkomende zoekopdrachten

Helemaal nieuw in de barometer van 2015, is de opname van de meest voorkomende zoekopdrachten op hun site in 2015. Zo kon Newpharma een rangschikking opstellen van wat hun bezoekers het meest zochten.

De top 5 van de meeste opzoekingen op www.newpharma.be bestaat uit:

Zoals bovenstaande afbeelding aangeeft, zijn het twee cosmeticamerken die de eerste plaatsen innemen (Nuxe en Eucerin). Wat schoonheidsproducten betreft, zoekt de consument op de site dus eerder naar merken dan naar een type product. Dit wil zeggen dat ze al geïnformeerd zijn als ze www.newpharma.be bezoeken, en over dit gamma geen advies wensen. Bezoekers zoeken een specifiek artikel op de site, rekening houdend met de prijs en de beschikbaarheid. Voor cosmeticaproducten zijn het prijsverschil en de leveringstijd doorslaggevend.

Magnesium en vitamine D staan ook op het podium. Deze twee zoekopdrachten zijn gelinkt aan de categorie van de voedingssupplementen, die de derde plaats inneemt bij de best verkopende productsoorten. Dat er hier niet gezocht wordt naar een merk, toont allicht het gebrek aan kennis bij de consument. Daarnaast is het ook mogelijk dat patiënten, voor medicinale producten, graag verschillende artikelen met elkaar vergelijken alsook de meningen van anderen horen. Kortom, voor producten zoals voedingssupplementen die gelinkt worden aan geneesmiddelen zoeken de sitebezoekers meningen en adviezen, om een oplossing te vinden die het best voldoet aan hun behoeften.

Ten slotte is Dafalgan ook een zeer frequent gezocht artikel op Newpharma, aangezien de bekende pijnstiller de vierde plaats inneemt. Dit is een rechtstreekse link met de belangrijkste gezondheidsbekommernis van de Belgen, namelijk pijn en koorts. Deze hoge notering wijst hier opnieuw op de grote naambekendheid van dit merk, die veel groter is dan de bekendheid van andere merken die dezelfde pijnen behandelen. De doeltreffendheid van het merk Dafalgan bewijst nog maar eens dat de consumenten zich kunnen identificeren met merken van geneesmiddelen die zonder voorschrift te verkrijgen zijn.

Volg Newpharma!