> > Blue Monday: mythe of werkelijkheid? Voelen de Belgen zich depressief?

Blue Monday: mythe of werkelijkheid? Voelen de Belgen zich depressief?

17/01/2019

Sinds 2005 wordt elke derde maandag beschouwd als de depressiefste dag van het jaar. De Britse psycholoog Cliff Arnall beweerde dé formule te hebben gevonden om te bepalen wanneer deze beruchte dag valt. In werkelijkheid werd zijn onderzoek gefinancierd door het reisbureau Sky Travel om de Britten te overtuigen tickets naar zonnige bestemmingen te boeken. Een simpele marketingstunt die deze dag in diskrediet heeft gebracht. Ook al bestaat “Blue Monday” niet echt, toch kan de “winterblues” of winterse depressie het moraal ernstige schade toebrengen. In aanloop naar maandag 21 januari heeft Newpharma, de marktleider onder de online apotheken, 1.010 Belgen gevraagd hoe ze zich voelen.

De resultaten van het onderzoek over de gezondheid van de Belgische bevolking, dat Newpharma heeft uitgevoerd bij 1.030 Belgen, tonen dat 31% van de bevolking zich depressief voelt en dat meer dan 41% geen energie heeft.

Graphe Blue Monday

Vanwaar komt onze somberheid?

Winterdepressie wordt over het algemeen gekoppeld aan zonlicht en ons bioritme. In de winter is er minder zon en voelt men zich vermoeider, prikkelbaarder, somberder … Het gebrek aan licht zorgt voor een verhoging van de melatonineproductie in ons lichaam. Een hoge concentratie van dit hormoon, dat ook wel het slaaphormoon wordt genoemd, zorgt dat we ons vermoeid voelen en ontregelt onze biologische klok.

Deze studie toont ons dat de Belgen zich vermoeid en een beetje depressief voelen. Toch kan er iets aan gedaan worden! Er bestaan talrijke oplossingen.

Aline Légipont, apotheker-titularis bij Newpharma

Wat doen in geval van een winterdip?

Hier volgen 6 tips van Aline Légipont:

1. Zich blootstellen aan licht: lichttherapie blijkt doeltreffend te zijn tegen de winterblues. Ze zorgt ervoor dat serotonine vrijkomt (een neurotransmitter die depressies tegengaat). Er wordt aangeraden om deze therapie dagelijks toe te passen om van zijn effecten te kunnen genieten. We hebben daarbij een aanzienlijke verhoging vastgesteld van de verkoop van Luminette, een lichttherapiebril (+49% van december tot januari 2018).

2. Goed en evenwichtig eten: het nieuwe jaar en zijn vele goede voornemens liggen niet ver weg. Beter eten, minder frisdrank en alcohol drinken en de voorkeur geven aan groenten, fruit en volkoren helpen volgens verschillende studies om depressieve gevoelens te bestrijden.

3. Meer slapen: rusten en zorgen voor een regelmatige slaapcyclus zijn essentieel om de winterdepressie te bestrijden.

4. Een frisse neus halen: is een van de doeltreffendste manieren om het risico op longziekten te beperken, stress te verminderen en zijn mentale gezondheid te verbeteren. Het wordt aangeraden om minstens dertig minuten per dag te wandelen om deze risico’s te verminderen en de voorkeur te geven aan wandelen in plaats van de auto te nemen.

5. Sporten (minstens 15 minuten per dag): regelmatig bewegen kan de slaap bevorderen en stress, depressie en angst bestrijden.

6.Tijd doorbrengen met zijn naasten en tijd voor zichzelf nemen: we geven dopamine vrij als we gelukkig zijn, wat ons een prettig gevoel bezorgt. Daardoor vermindert ons stressniveau.

Wat innemen voor een boost in de winter?

• In de winter verhoogt het risico op een tekort aan vitamine D door een gebrek aan zonlicht. Het is aangeraden om een voedingssupplement met vitamine D in te nemen.

• Voedingssupplementen met magnesium en vitamines B helpen stress en vermoeidheid bestrijden.

• Om overspanning te bestrijden kunnen voedingssupplementen met tryptofaan/saffraan/rozewortel gebruikt worden.

• Multivitaminetabletten helpen op hun beurt vitaminetekorten te bestrijden, omdat we niet altijd evenwichtig eten. Vitamines grijpen in bij talloze reacties in ons lichaam zodat stoffen worden aangemaakt die vermoeidheid tegengaan.

De winter is vaak een periode waarin talrijke mensen depressief worden en zich slecht in hun vel voelen. Het is dus essentieel om tijd voor zichzelf te nemen. Wees niet bang om hulp te vragen als u voelt dat u er nood aan heeft.

Right Arrow Startpagina van uw online apotheek