> > Water, bron van leven en een goede gezondheid

Water, bron van leven en een goede gezondheid

29/01/2019

Dat water drinken belangrijk voor je gezondheid is, spreekt voor zich. Niet zonder reden, want een volwassen lichaam bestaat voor 60% uit water. Waar komt dat water vandaan? Waar gaat het water dat je hebt gedronken naartoe? Hoe helpt het je lichaam om goed te functioneren? Kun je afvallen door water te drinken? Waarom heeft je lichaam regelmatig vocht nodig om gezond te blijven en gewicht te verliezen? Hoeveel water moet je dagelijks drinken? Zijn alle mineraalwaters hetzelfde? Newpharma onthult je alles wat je moet weten over water, en de voordelen van water voor je gezondheid.

Water is overal in ons lichaam

Ons lichaam bestaat uit miljarden cellen, en elke cel bestaat voor ongeveer tweederde deel uit water. Dit water, dat overeenkomt met 60% van het gewicht van een volwassen lichaam, is essentieel voor het leven en voor het functioneren van de verschillende delen van ons lichaam: de spieren (voor 80% water), de hersenen (77%), de huid (65%), het bloedplasma (63%) en de botten (20%). Het drinken van water heeft zodoende een directe invloed op onze sportprestaties, onze cognitieve vermogens, onze huid, de kwaliteit van ons bloed en ons skelet.

Goed om te weten

Een foetus bestaat voor 80% uit water.

Water, een bondgenoot met vele weldaden

Of je nu probeert je streefgewicht te bereiken, je sportprestaties te verbeteren, in het kader van een detoxkuur de gifstoffen te verwijderen die je tijdens de feestdagen hebt verzameld, of verschillende problemen wilt aanpakken, je arts of voedingsdeskundige zal altijd op één punt aandringen: drink veel water!

Goed om te weten

 Kraantjeswater is net zo goed als mineraalwater. Daarnaast wordt leidingwater om ecologische redenen aanbevolen (minder PMD).

De gezondheidsvoordelen van water zijn zo talrijk, dat het niet eenvoudig zou zijn om daar een uitputtende lijst van te maken. Newpharma selecteerde de belangrijkste positieve effecten van water die direct onze schoonheid en/of gezondheid beïnvloeden :

  • Water verlicht spijsverteringsstoornissen zoals een moeizame spijsvertering en constipatie
  • Water bevordert de stofwisseling en de eliminatie van afvalstoffen afkomstig van de spijsvertering
  • Water bevordert de hersenwerking, in het bijzonder de uitwisseling tussen de neuronen
  • Water hydrateert de huid en maakt haar zachter
  • Water helpt ons lichaam om een optimale temperatuur te behouden
  • Water draagt bij aan de speekselproductie, essentieel voor de inname van voedsel
  • Water smeert de gewrichten en verlicht gewrichtspijnen die worden veroorzaakt door reumatische aandoeningen.

Hoeveel liter water moet je dagelijks drinken?

In het algemeen wordt volwassenen aangeraden om tussen de 1,5 en 2 liter water per dag te drinken. De aanbevolen hoeveelheid kan echter variëren afhankelijk van het vochtverlies, dat door verschillende factoren wordt beïnvloed: leeftijd, lengte, gewicht, lichamelijke activiteit, warmte, zwangerschap, borstvoeding, de behandeling van een aandoening, etc.

Goed om te weten

Drink ook als je geen dorst hebt, en verdeel je waterinname goed over de dag.

Hoe kies je je mineraalwater?

Mineraalwater is rijk aan mineralen, stoffen die essentieel zijn voor het leven. Toch hebben niet alle soorten dezelfde samenstelling. Sommige zijn zeer rijk aan magnesium (magnesiumwater), weer andere aan bijvoorbeeld calcium (calciumwater).

Aan zwangere vrouwen en mensen die een dieet volgen, wordt meestal mineraalwater aangeraden dat veel calcium en magnesium bevat.

Voor baby’s opteer je beter voor een mineraalwater dat arm is aan nitraten en mineralen. Deze informatie is meestal te vinden op het etiket. Ook kan hier een speciale vermelding staan aangegeven, zoals “geschikt voor baby’s”.

Important

Sommige soorten mineraalwater worden afgeraden bij specifieke aandoeningen, zoals bijvoorbeeld nierstenen. Raadpleeg je huisarts om erachter te komen welke soort mineraalwater voor jou het meest geschikt is.

Aanbevolen producten