> > Goede eetgewoonten, begin er nu mee!

Goede eetgewoonten, begin er nu mee!

18/02/2019

Wil je je voedingspatroon verbeteren en een dieet omarmen om gewicht te verliezen en gezond te leven? Vraag je je af hoe je kunt afvallen en je ideale gewicht bereiken zonder culinaire pleziertjes te moeten opgeven? Welke voedingsmiddelen mogen op je bord niet ontbreken en zijn werkelijk effectief als voedingssupplementen? Een voedingsdeskundige is de beste persoon om al je vragen te beantwoorden. Intussen geeft Newpharma je enkele tips om je eetgewoonten te verbeteren.

Eet gebalanceerd en duurzaam

Of je nu thuis aan tafel gaat of in een restaurant, het succes van een goed voedingspatroon schuilt niet in kwantiteit, maar in kwaliteit en variatie. Tenzij je arts anders aangeeft kun je vrijwel alles eten. Bega niet de fout om suiker en vet uit je menu te schrappen. Zoete voedingswaren zijn een genot waaraan je je van tijd tot tijd kunt overgeven, maar dan wel met mate, zonder overdaad. Vet is goed voor je gezondheid, in tegenstelling tot wat soms wordt beweerd. Vet in de voeding is nodig om aan je energiebehoeften te voldoen. Overdrijf het niet, maar schrap het evenmin uit je dieet.

Alles eten – oké, maar natuurlijk niet zonder meer. Sla geen maaltijden over, eet bij het ontbijt naarmate je honger hebt (volkorenbrood om de vezels die de darmwerking bevorderen, fruitsap en verse vruchten voor de vitamines) en doe hetzelfde tijdens de lunch. Ook wordt aanbevolen ook om ’s avonds niet teveel te eten.

Groente en fruit kun je onbeperkt eten. Ze zijn geen dikmakers en bevatten veel voedingsstoffen. Al je favoriete vruchten kun je eten, maar geef de voorkeur aan appels (dit zijn namelijk zeer effectieve eetlust-remmers), rood fruit (kersen, bessen, bosbessen, frambozen), aan bananen (zeer rijk aan kalium) en aan citrusvruchten (sinaasappelen, mandarijnen).

Wat de groenten betreft: wend je eerst tot de groene groenten (bonen, koolsoorten), linzen en andere peulvruchten, wortelen, bloemkool en paprika.

Vis geniet de voorkeur vanwege zijn vele voordelen. Vis bevat eiwitten en lipiden die in het dagelijkse voedingspatroon verder niet gemakkelijk te vinden zijn. Ook bevat vis meervoudig onverzadigde vetzuren zoals de befaamde omega 3-vetzuren. Kies als onderdeel van een dieet bij voorkeur voor wit vlees. Het beste kun je vis (vooral kabeljauw, die een hoge voedingswaarde bevat) afwisselen met vlees en eieren. Introduceer ook dagelijks fruit en groenten.

Belangrijk

Vergeet niet om vlees en vis goed te koken of te bakken. Zo krijgen de ziekteverwekkende bacteriën die darminfecties kunnen veroorzaken, geen kans.

Waarom moet je voldoende drinken?

Ons lichaam is opgebouwd uit water. Dat van een volwassene bestaat voor wel 60% uit water. Al onze organen bevatten water, en zonder dat zou ons lichaam niet kunnen functioneren. Water is van levensbelang en is betrokken bij ontelbare mechanismen, zoals de spijsvertering, de concentratie, de celontwikkeling en het afscheiden van gifstoffen. Drink minstens 1,5 liter water per dag, bij voorkeur mineraalwater. Verse vruchtensappen zijn uiteraard welkom, evenals thee en koffie in kleine hoeveelheden. Vermijd frisdranken en andere industriële dranken.

Hoe kun je je vitamines aanvullen?

Vitamines en antioxidanten kun je aanvullen door regelmatig een plaatsje op je bord te reserveren voor groene groenten, pompoen, fruit, zeewier, eieren, brood, rijst, gevogelte, peulvruchten, gisten, vis, zuivelproducten en koninginnengelei.

Goed om te weten

Voedingssupplementen worden vooral aanbevolen bij een vitaminegebrek of voor het verbeteren van sportprestaties. Raadpleeg je arts voordat je een dergelijk product koopt.

Sport en voeding: een heilige twee-eenheid?

Het is geen geheim dat regelmatige lichaamsbeweging wonderen doet voor de fysieke en mentale gezondheid. Incidentele sporters kunnen hun eiwit-, vet- en koolhydraatgehalte aanvullen door middel van één of twee tussendoortjes per dag (fruit of gedroogde vruchten). Ben jij een echte sportfanaat, zorg dan dat je veel water drinkt en je inname van essentiële voedingsstoffen verhoogt. De meest nuttige voedingsmiddelen voor atleten zijn rood fruit, bananen, peulvruchten, oliehoudende zaden (hazelnoten, amandelen, walnoten), wit vlees, zaden (soja, quinoa, sesam), zalm, eieren en zuivelproducten.

Aanbevolen producten